Loading.....
Přihlásit se

. . . časopis pro zájemce o zahradu a zahradní techniku.

Motorobot PF-62 - zlaté české ručičky

Motorobot PF-62 foto: Jirka Křenek
10. březen 2017
(1 Hlasovat)

Historie Motorobotu PF-6, PF-61, PF-62, PFD-63

Během války se pracovalo na projekci Motorobotu Wikov PF -6, aby po válce byla na trhu víceúčelová polní fréza. V roce 1944 byly nachystané podklady na výrobu Motorobotu PF. V roce 1947 byl vyroben první prototyp. Měl nádrž úplně vepředu osazenou vzduchovým filtrem. V přední masce víčko pro výměnu svíčky. Adapter na pohon na petrolej. Výfuk byl umístěn pod kapotáží. Motor dodala firma PAL, závod Jikov Velešín. Byla bez brzd. Kola měla rozměr pneu 4,75x18.

V roce 1948 byl vyroben druhý prototyp Motorobotu PF, nádrž byla přesunuta doprostřed, vzduchový filtr z nádrže vyřazen. Víčko pro snadnější výměnu svíčky přesunuto nad motor. Osazen částečně konstrukčně upraveným motorem. Byl vyroben i prototyp pásového Motorobotu PF. Od kterého se ale ustoupilo a byl překonstruován na pásový traktůrek PT 10. V roce 1949 byl vyroben třetí a poslední prototyp  Motorobotu PF osazen plné konstrukčně upraveným motorem. Bylo konstruováno a vyrobeno mnoho příslušenství k Motorobotu PF, které bylo tenkrát tažené i za koňmi, ale nikdy se nedostalo do sériové výroby.

Vysvětlivka: Motorobot = Motorový robot; PF = Polní Fréza; 6 = série; 1, 2, 3, = typ; PFD = Polní Fréza Dieselová

Zážehový Motorobot PF-6

Začal se vyrábět v roce 1950 - 1953 firmou národní podnik Agrostroj Prostějov.

Motory jim dodávala firma národní podnik Motor Union České Budějovice. Motor měl vějířovou hlavu, válec se zaslepovacím víčkem přepouštěcího kanálu pro dodatečnou montáž alternativního pohonu na petrolej, ve výfukovém kanálu středové rozdělení. Motor měl už na klikové hřídeli gufera, a na pístu měl pístní kroužky s rovným zajištěním. Kliková hřídel měla hruškovitý tvar vývažek a zesílenou ojnici, ventilátor chlazení s nýtováním středem, táhlo omezovací klapky mělo zvlášť držák na seřizovací šroub vrátného pérka na hliníkovém dílu chlazení. Osazen karburátorem Jikov 2924 V, vzduchový filtr sítový uzavřený, vrchní díl výfuku neměl chladicí žebra. 

Převodovka měla jiné masivnější výztuhy (jiný odlitek). Na třetí rychlosti ozubená kola s 30 zuby a 42 zuby. Vývodová zubová spojka vcelku s ložiskem, zátky tyček řazení šroubované a seřizovací, vývodové hřídele na kola měly nákružky a jednoduchá víčka. Kapotáž měla zpevňovací pásek nádrže, víčka kapotáže jednoduchá a otvíráni zepředu, maska byla hliníková (nešla demontovat bez demontáže řemenice startování), nýtoval se na ni výrobní štítek. Nádrž měla hliníkové víčko se sítkem, nebo kovové s měrkou na olej do benzinu, palivový kohout šoupátkový korkový. Prodávala se bez brzd, s malými unášeči na kola. Novější série se prodávaly s brzdami, brzdové bubny byly těžké konstrukce. Buď 29 kg nebo 75 kg. Kola měla rozměr pneu 5,25x18“.

Zážehový Motorobot PF-61

Začal se vyrábět v roce 1953 – 1958. Maska se začala vyrábět litinová a víčka kapotáže byla zpevněná a otevíraní umístěno z boku. Kola měla nový rozměr pneu 6,00x16. V roce 1954 motor dostal novou hlavu s rovnými žebry a válec s dosedací plochou na tuto hlavu, ustupovalo se od možnosti alternativního pohonu na petrolej, postupně mizela zaslepovací hliníková zátka a ve výfukovém kanálu mizelo středové rozdělení. Vrchní díl výfuku dostal chladicí žebra. V roce 1956 firma dodávající motory prochází reorganizaci, je přejmenovaná na Motor národní podnik České Budějovice. Motor dostal novou klikovou hřídel s kulatými vyvážkami.

Zážehový Motorobot PF-62

Začal se vyrábět v roce 1959 - 1977. Motory jim dodávala firma národní podnik MAP Vodňany. Motor dostal zpět klikovou hřídel s hruškovitým tvarem vyvážek a slabší ojnicí, kvůli méně nákladné výrobě.  U hliníkového dílu odpadl držák seřizovacího šroubu vratného perka táhla omezovací klapky. Osazen karburátorem Jikov 2924 VZ, vzduchový filtr s drátěnkovým otevřením. Převodovka měla menší výztuhy (jiný odlitek) na třetí rychlosti ozubená kola s 34 zuby a 38 zuby. Vývodová zubová spojka oddělena od ložiska pro snadnější výměnu (nahrazení ložiskem 6306 s nákružkem). Zátky tyček řazení naklepávající. Vývodové hřídele na kola bez nákružků a jiná víčka brzd. Kola měla rozměr pneu 6,00x16. Kapotáž se do sebe zasouvala, zpevňovací pásek nádrže odpadl, víčka kapotáže nezpevněná. Nádrž měla plastové víčko, palivový kohout Jikov. Brzdové bubny byly lehké konstrukce s dokoupením železobetonového závaží (půlměsíce) různé váhy. V roce 1967 byla na kleče dodávaná novější páka ovládání brzd s průběžným ozubencem. V roce 1970 byl dodáván motor firmou Okresní průmyslový podnik Domažlice (OPP). Motor byl osazen monoblok karburátorem Jikov 2819 a sacím kolínkem na upevnění tohoto karburátoru. 

V zapalování odpadla vysokonapěťová cívka, montovala se jednovinutá na výrobu proudu do indukční cívky.

Zážehový Motorobot PFD-63

Začal se vyrábět v roce 1960 - 1970. Motory  Slávia 1D80 jim dodávala firma Československé závody naftových motorů Praha národní podnik Napajedla. Motor měl hlavu se vstřikem s předkomůrkou a držák doutnáku se montoval zezadu hlavy. Montovala se přední odklopná kapotáž a nádrž dostala zpětné vedení paliva. Řidítka byla zesílená a doplněna o závaží. Výrobní štítek se nýtoval na hlavní trubku řidítek. Motor se na převodovku upevňoval mezikusem. V roce 1967 byla na kleče dodávaná novější páka ovládání brzd s průběžným ozubencem . V roce 1968 motor dostal jinou hlavu s přímým vstřikem, držák doutnáku se montoval z vršku hlavy a dostal i nový typ palivového čističe.

Přečteno: 1722 krát
Motorobot

Opravna motorobotů PF

www.pf62.wbs.cz | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.